Sånt som värmer

Be the change you want to see in society.
 
Personligen skulle jag vilje se en större öppenhet mot de utsatta grupperna i samhället, och ett större synliggörande av de personer som idag i stor utsträckning inte erkänns finnas till.
Vad jag menar med utsatta grupper är främst de som hamnat snett ekonomiskt eller socialt, tiggare, narkotikaberoende osv.
Med personer som inte erkänns finnas till menar jag de människor vars identifikation anses av många vara påhittade eller på annat sätt illegitima.
Detta innefattar icke-binära, agenders, gender-fluids, transsexuella (alla som inte är cis helt enkelt), poly-amorösa, pansexuella, panromantiska, asexuella...listan kan göras lång över detta. 
Men det kan även innefatta bisexuella, då detta är en läggning som många anser vara något en person använder som uttryck för att 1, verka cool/sexig eller 2, dölja sin egentliga läggning (homosexuell).
 
Jag vet inte, det här känns som ett väldigt svårhanterligt ämne att ta upp, då jag inte på något sätt vill föra någon annans talan, men samtidigt vill uttrycka min vilja att göra livet lättare för personer vars existens förlöjligas, förminskas eller rentav osynliggörs.
 
Själv vet jag inte vad jag är, det är svårt att definiera vissa begrepp för det verkar inte alltid gå att hålla dom separata med varandra. Vad jag vet är att det finns lika många kombinationer av sexuell läggning, könsidentitet och romantiska intressen som det finns människor på jorden ungefär. Sedan vet jag inte vart jag skulle placera mig själv i detta, då det känns som att allt det där skiftar från dag till dag. Nåväl.
 
Det finns såklart en massa andra förändringar som jag vill se i samhället också (till exempel granskning av poliser i fall av brutalitet, helst då utförd av någon annan än poliserna själva), men detta är något som jag själv insett för bara något år sedan, när jag då började läsa bloggar av personer som tas upp här i inlägget.
 
Det är ju självklart att individer ska känna sig fria att älska de dom älskar, men ofta sätts detta ihop med monogami. Något jag tänkt på länge var just det att människor som lever med mer än en annan person också borde ses som riktiga partnersskap. Tvåsamheten är inte för alla och om det finns ensamstående föräldrar bör det ju också finnas alternativ för de som är fler än två. Det ska ju inte behövas religiös konvertering för att relationen ska ses som legitim liksom. Jag vet att jag har pratat med Jonatan om detta innan, och då var ett av problemen som togs upp att det blir krångligt med pappersarbete och hela den juridiska biten. Men faktum är att det redan finns människor som lever tillsammans och om det skulle tas upp så är jag övertygad om att det skulle gå att fixa på ett smidigt sätt.
Därför blir jag så glad över att läsa om samlevnadsbalken bland de prioriterade frågorna hos F! ♥ (har nu läst den flera gånger bara för att den värmer mig).

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0