Rant

Nu har jag en sak jag måste få ur mig. (That's what she said, heh)

Jag sitter och läser en liten skräckhistoria av något slag, och börjar bli riktigt irriterad på amatörer som skriver.

I många fall så är det precis förlåtligt. Att man missar en bokstav eller råkar byta plats på två bokstäver är okej. Att inte kunna använda citationstecken riktigt eller att blanda ihop enkla och dubbla citationstecken är irriterande. Att inte kunna sina fraser riktigt är ofölåtligt.

EXEMPEL
"Her/his heart skipped a beat" är en riktig fras... "Her/his heart missed a bit"(!!!!!!!!) är det INTE. Inte heller "Her/his heart skipped a bit" eller "Her/his heart missed a beat". Jag är villig att låta det sista alternativet glida förbi, men man kan ju inte tolerera att ordet "bit" finns med. En bit? Hjärtat hoppade över en bit?? Kom igen, ansträng dig lite..

Det är också jobbigt när folk använder för många streck överallt, det blir så förvirrande - speciellt om det - och tro inte att jag gör detta med mening - för det gör jag inte- bara kommer fler och - wait for it - fler - så blir det extra förvirrande.

Oavsett. I denna lilla berättelse så nämner personen som skriver (eftersom det inte är någon författare) en "pc". Det stavas PC med stora bokstäver, men nåväl. En pc...
Det talas också om en laptop, vilket är helt godkänt. Förutom att det inte alls är det.

Det personen missat är att PC och laptop inte är olika saker, med det används allt som det. Första gången jag läste att en av huvudpersonerna hade en PC och en laptop så blev jag irriterad, men jag släppte det. Men eftersom personen har skrivit gång på gång om dessa två datorer så börjar jag återigen tvivla på mänskligheten. Jag tror förresten inte att jag slutade tvivla på mänskligheten sen jag såg det där avsnittet av 90210 härom dagen.

Det som den här U.S.An (för jag bara antar att personen kommer från U.S.A och vill inte förolämpa de som inte är från U.S.A men som bor på samma kontinent) förmodligen menar är att karaktären har en stationär dator och en laptop. Kanske är det så att laptopen är en Mac och personen bara inte vet att det inte är samma sak för personen tappades på huvudet ett flertal gånger som barn och några som vuxen och har nu ett inlärningsproblem som innebär att man inte kan skilja på saker som en vettig människa kan.

Så... Hah, nu har jag skrivit av mig. Jag vill bara nämna en sista sak.
Om handligen är tillräckligt bra, så spelar det nästan ingen roll hur många fel man gör. Det är mycket värre att läsa något totalt förutsägbart och mjäkigt och mesigt och ullegulligt. Och det är ännu värre när man märker att dialogerna inte alls stämmer.
Som när en grupp vuxna män i slutet börjar tala som sina känslor och tackar varandra för deras vänskap alla lösa ändar knyts ihop och det hela bara osar av "Closure"... Ugh...

Hejdå.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0